Jarmuż najzdrowszym warzywem świata

Jarmuż najzdrowszym warzywem krzyżowym

Jarmuż jest niesamowitym warzywem, które z miesiąca na miesiąc zyskuje na popularności. Pojawia się na okładkach kolorowych czasopism, w telewizji śniadaniowej oraz w menu większości znanych restauracji. Co takiego sprawiło, że najbardziej niedoceniane warzywo zalicza się obecnie do czołówki tzw. superfoods? Odpowiedź jest prosta: jarmuż jest nie tylko niebywale smaczny, ale zawiera mnóstwo cennych składników odżywczych, które mają niezwykłe właściwości zdrowotne. Wynik badań przeprowadzone przez amerykańskie ośrodki badawcze są jednoznaczne: włączenie jarmużu do Twojej codziennej diety spowoduje nie tylko spadek złego cholesterolu, ale przede wszystkim spadek ryzyka zachorowania na nowotwory. Jarmuż jest najprawdopodobniej najzdrowszym warzywem na świecie. Botanicznie zalicza się do rodziny warzyw krzyżowych i jest kuzynem m.in. kapusty, brokuła, kalafiora i brukselki.

Jarmuż składniki odżywcze

1. Jarmuż jest niezwykle bogaty w witaminę K. Mała porcja jarmużu, odpowiadająca wielkości zwykłej salaterki, pokrywa 6-krotnie dzienne zapotrzebowanie organizmu na tą witaminę.

2. Sytuacja wygląda tylko niewiele gorzej w przypadku witaminy A i witaminy C. Taka sama porcja jarmużu jak opisana powyżej, pokrywa 2-krotnie dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę A oraz całkowite dzienne zapotrzebowanie na witaminę C.

3. Jarmuż jest doskonałym źródłem fitoskładników takich jak: karotenoidy (w szczególności beta-karotenu) i flawonoidy. Związki te są naturalnymi przeciwutleniaczami, które wspierają mechanizmy obronne komórek człowieka, a tym samym chronią Cię przed chorobami nowotworowymi. Poza karotenoidami i flawonoidami wykryto w jarmużu 45 innych fitoskładników.

4. Luteina i zeaksantyna to kolejne składniki odżywcze, który znajdziesz w jarmużu. Należą one do ksantofili (podgrupy karotenoidów), czyli naturalnych barwników roślinnych. W przypadku roślin związki te chronią chloroplasty przed szkodliwym działaniem reaktywnych form tlenu. Podobną rolę odgrywają w przypadku ludzi – pełnią rolę antyoksydantu, czyli chronią Twoje ciało przed wolnymi rodnikami. A w szczególności zapewniają prawidłowe funkcjonowanie Twoim oczom. Chronią nerw wzrokowy, siatkówkę i soczewkę oka przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

5. Jarmuż zawiera również błonnik, czyli substancję, która pod wpływem enzymów trawiennych nie ulega trawieniu, a tym samym wspomaga perystaltykę jelit (100 gram jarmużu zawiera około 5 gram błonnika).

6. W jarmużu odnajdziesz również liczne składniki mineralne, takie jak: magnez, miedź, potas, żelazo, wapń i fosfor.

7. Jarmuż kalorie: 100 gram jarmużu zawiera tylko 49 kcal, a to dlatego, że jarmuż w 80% składa się z wody.

8. Na zakończenie warto również wspomnieć, że jarmuż podobnie jak brokuł zawiera ogromne ilości sulforafanu. Jest to związek zaliczany do grupy izotiocyjanianów, czyli związków o silnych właściwościach przeciwnowotworowych (detoksykuje i usuwa związki kancerogenne z organizmu). W przypadku warzyw krzyżowych, związek ten odpowiada za ich intensywny zapach, szczególnie podczas gotowania, a to za sprawą atomu siarki, który jest zawarty w sulforafanie.

Jarmuż właściwości odżywcze

Jarmuż posiada niezwykle cenne właściwości odżywcze i zdrowotne. Dzięki temu uważany jest wraz z brokułem za najzdrowsze warzywo świata!!!

Jarmuż właściwości zdrowotne

Jak już przeczytałaś/eś powyżej, jarmuż jest niezwykle bogaty w liczne i różnorodne składniki odżywcze. Jedząc jarmuż dostarczasz swojemu organizmowi ogromną dawkę mikroelementów, przy jednocześnie niewielkiej ilości kalorii. Taka kombinacja chroni Twój organizm przed licznymi chorobami. Jeżeli powyższa lista jeszcze Cię nie przekonała do zakupu jarmużu, to poniższa na pewno to uczyni. Mimo, że o kilku właściwościach zdrowotnych już wspomniałem, to poniżej znajdziesz krótki opis najważniejszych z nich. Uwierz mi jednak, że w rzeczywistości lista ta jest o wiele dłuższa.

  • Dzięki ogromnej dawce antyoksydantów i izotiocyjanianów, spożywanie jarmużu zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory (m.in. pęcherza moczowego, jelita, piersi, jajników i prostaty).
  • Duża ilość błonnika zawarta w jarmużu, powoduje obniżenie poziomu złego cholesterolu we krwi, a tym samym zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału serca. Przy czym najskuteczniejszy w obniżaniu poziomu cholesterolu we krwi jest jarmuż przygotowany na parze.
  • Jarmuż działa przeciwalergicznie i przeciwzapalnie dzięki obecności kwercetyny oraz kwasów tłuszczowych omega-3 w jego liściach.
  • Duża zawartość żelaza zapewnia prawidłowy transport tlenu do tkanek. Żelazo jest najważniejszym składnikiem czerwonych krwinek, a dokładniej hemoglobiny, białka odpowiedzialnego za rozprowadzanie tlenu po organizmie.
  • Luteina, zeaksantyna oraz witamina A zawarte w jarmużu wpływają korzystnie na wzrok oraz skórę.
  • Zawiera indol-3-karbinol, dzięki któremu nasze komórki mają zdolność do samonaprawy uszkodzonego DNA. Ponadto związek ten: ogranicza wzrost i namnażanie się komórek nowotworowych, przyspiesza detoksykację związków kancerogennych oraz stymuluje proces obumierania chorych komórek.

Gdzie kupić jarmuż?

I tu zaczyna się problem. Jarmuż nie jest łatwo dostępnym warzywem. Na próżno szukać go w hipermarketach, sklepach ze zdrową żywnością a nawet na targowiskach miejskich. Jedyna nadzieja w tym, że im więcej osób będzie o niego pytać, tym częściej go będzie można spotkać na półkach sklepowych. Osobiście kupuję jarmuż u zaprzyjaźnionego sklepikarza, który przywozi mi jego pęczek bezpośrednio z giełdy warzywnej i to niestety tylko w sezonie na jarmuż, czyli przez 3 miesiące od września do listopada. Dojrzałe liście jarmużu mają kolor ciemnozielony, lecz czasami mogą przyjmować one odcień niebieskawy lub purpurowy. Jeżeli już masz okazję kupić jarmuż, to wybieraj pęczki z małymi lub średnimi liśćmi. Wystrzegaj się natomiast przerośniętych liści o kolorze brązowym lub żółtym. I jeszcze jedno: łodyga nie nadaje się do jedzenia, spożywać należy same liście.

Jak przygotować jarmuż?

Najlepszym sposobem na przygotowanie jarmużu, jest jego ugotowanie na parze. Zanim to jednak zrobisz poszatkuj liście na drobniejsze części i odstaw na 5 – 10 minut. W wyniku krojenia, w ściankach przełamanych komórek zachodzi reakcja chemiczna, która przetwarza związki zawierające siarkę w izotiocyjaniany o których już wspominałem (związki o silnym działaniu przeciwnowotworowym i przeciwzapalnym). Pokrojone liście gotuj na parze przez kolejne 5 minut, aby następnie dodać je wg uznania do: zup, sałatek czy koktajli. Nie zapomnij o wcześniejszym umyciu liści, celem usunięcia wszelkich zanieczyszczeń i nawozów sztucznych. Podobno niezwykle smaczne są chipsy z jarmużu, choć muszę przyznać, że jeszcze nigdy ich nie próbowałem.

Jarmuż sałatka

Jarmuż można przygotować na wiele sposobów. Osobiście polecam liście jarmużu z żurawiną i orzeszkami piniowymi.

Jarmuż przeciwwskazania

Jeżeli przyjmujesz leki przeciwzakrzepowe, to skonsultuj się z lekarzem, zanim włączysz jarmuż do swojej diety. Jarmuż zawiera ogromne ilości witaminy K, która zapewnia krzepliwość krwi. Antykoagulanty (leki przeciwzakrzepowe) z kolei mają na celu hamowanie fizjologicznego procesu krzepnięcia krwi, w skrócie działają antagonistycznie do witaminy K. Z tego powodu jarmuż najprawdopodobniej powinien zostać ograniczony w Twojej diecie.

Sprawą sporna są właściwości jarmużu w leczeniu osteoporozy. Z jednej strony, porcja jarmużu zawiera podobną ilość wapnia co szklanka mleka. Jest to niespotykanie duża ilość calcium – jak na zielone warzywo. Z drugiej jednak strony, w jarmużu nie brakuje szczawianów (podobnie zresztą jak w szpinaku i botwince, pisałem o tym we wpisie poświęconym naturalnym metodom leczenia osteoporozy), które upośledzają proces wchłaniania wapnia w organizmie. Jeżeli dowiem się czegoś więcej w tym temacie, to na pewno zaktualizuje ten fragment wpisu.

Jarmuż – kilka ciekawostek na jego temat:

  • Obok brokułu, najprawdopodobniej najzdrowsze warzywo na całej naszej planecie!!!
  • Jako jedno z nielicznych warzyw, stosunkowo dobrze znosi przymrozki.
  • Nazywane również „nową wołowiną” ze względu na dużą zawartość żelaza.
  • Jeden gram jarmużu zawiera 2 razy więcej witaminy C, niż jeden gram pomarańczy.
  • Niestety większość upraw jarmużu jest obficie skrapiana pestycydami, dlatego pamiętaj o dokładnym umyciu liści jarmużu przed ich spożyciem.
  • Jarmuż uprawiany jest na terenie Europy od blisko 2000 lat.
  • Aby wydobyć lepszy smak jarmużu, najpierw zamroź jego liście, aby następnie je rozmrozić i wykorzystać w kuchni wg własnego uznania.

Z tygodnia na tydzień jarmuż staje się coraz bardziej popularny i to nie tylko z powodu wyśmienitego smaku, ale głównie za sprawą swoich niesamowitych właściwości zdrowotnych. Jeżeli chcesz podzielić się własnymi spostrzeżeniami na temat jarmużu, to zapraszam do komentowania poniżej.

Pamiętaj, że artykuł ten ma wyłącznie charakter informacyjny i nie jest poradą medyczną. Wszelkie sugestie zawarte w artykule nie mogą zastąpić bezpośredniej konsultacji z lekarzem.

2 Responses to Jarmuż najzdrowszym warzywem świata

  1. Roma pisze:

    Jeżeli chce ktoś kupić ekologiczny jarmuż to zapraszam. Mój syn zachorował na raka i wiem co to znaczy walka o życie. Niestety nie ma go już z nami, moje życie zmieniło się diametralnie.Mamy 2 hektaty ziemi które były traktowane rekreacyjnie, rosła trawa i zero nawozu. Po śmioerci syna nasze myślenie o zdrowie nabrało innego znaczenia. Dużą część ziemi uprawiliśmy i zasadziliśmy jarmuż, dynię (10 odmian), topnambur i mam dość spory warzywniak w którym mam wszystko co jest potrzebne.W sklepie kupuję tylko to czego nie mogę wyprodukować.Stosujemy do ziemi Efektywne Mikroorganizmy,rośliny zasilam kompostem i gnojówką z pokrzyw. Warzywa porosły piękne i dorodne. Jarmuż zrywam już od sierpnia i jemy go na codzień w postaci koktajli łączonych z czym się da. Można go ususzyć i w postaci proszku dosypywać do robienia ciasta (makarony, pierogi, picce, naleśnki). Praktycznie można go przemycić wszędzie. Można go kupić raz w dużej ilości i ususzyć w piekarniku ( 60 stopni), bardzo szybko się suczy i po ściśnięciu w garści robi się proszek. Zapasy możemy mieć na cały rok. Kontakt e-mail: romawr@o2.pl

  2. Maja pisze:

    W Holandii jarmuż jest bardzo popularnym warzywem. Przyrządza się tu zupy, sałatki i tzw. stamppoty.
    Zamieszczam tutaj ciekawy, typowo holenderski sposób przygotowywania jarmużu.

    http://hacinhora.com/w-kuchni/stamppot-tradycyjny-przepis-holenderski/
    Smacznego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>