Migdały: dieta, alergia, właściwości lecznicze

Migdały

Garść migdałów dziennie jest nie tylko wyśmienitą przekąską, lecz również doskonałym źródłem wielu cennych składników odżywczych. Dzięki dużej zawartości białka świetnie zaspokajają apetyt, a co najważniejsze zapewniają prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Według ostatnich badań tylko kilka migdałów dziennie pozwala obniżyć poziom cholesterolu, poprawić kondycję serca a nawet obniżyć ryzyko zachorowania na nowotwory. Migdały są wręcz napakowane cennymi składnikami odżywczymi takimi jak: witamina E, jednonienasycone kwasy tłuszczowe, błonnik, magnez, wapń czy cynk. Ale po kolei, poniżej znajdziesz wiele cennych informacji na temat migdałów, które mam nadzieję skłonią Cię do włączenia ich do codziennej diety.

Migdały właściwości lecznicze

1. Zmniejszają ryzyko zawału serca poprzez obniżenie poziomu złego cholesterolu (LDL) i trójglicerydów oraz podwyższenie poziomu dobrego cholesterolu (HDL).

2. Chronią przed miażdżycą. Skórka migdałów zawiera liczne flawonoidy, które usuwają wolne rodniki uszkadzające naczynia krwionośne.

3. Wpływają korzystnie na układ nerwowy. Poprawiają pamięć i koncentrację dzięki dużej zawartości ryboflawiny (witaminy B2), której niedobory powodują zaburzenia w funkcjonowaniu układu nerwowego. Ponadto obniżają ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera.

4. Stanowią świetny element profilaktyki przeciwnowotworowej. A wszystko dzięki zawartości licznych przeciwutleniaczy, które zapobiegają powstawaniu wolnych rodników w Twoim organizmie.

5. Oddziałują alkalizująco na Twój organizm. Migdały są w zasadzie jedynym łatwo dostępnym orzechem, który należy spożywać stosując dietę odkwaszającą (poza migdałami, jedynymi orzechami oddziałującymi odkwaszająco są kasztany jadalne i świeże orzechy kokosowe). Zakwaszenie organizmu jest plagą XXI wieku, oznacza: słaby układ odpornościowy, ogólne osłabienie, problemy z koncentracją, zaparcia oraz większe ryzyko osteoporozy. Jeżeli chcesz przeczytać więcej na temat równowagi kwasowo zasadowej organizmu, to zapraszam do lektury klikając tutaj.

6. Budują mocne kości i zęby, gdyż zawierają duże ilości wapnia i fosforu – czyli minerały, które są niezbędne przy wszelkich procesach odbudowywania utraconej tkani kostnej.

7. Opóźniają procesy starzenia oraz przywracają zdrowy i piękny wygląd Twoim włosom i paznokciom. Głównie za sprawą cynku, który potocznie nazywany jest minerałem piękna.

8. Wpływają korzystnie na układ odpornościowy.

9. Zapobiegają cukrzycy, gdyż zwiększają wrażliwość organizmu na insulinę.

Migdały wartości odżywcze

  • Migdały zawierają mnóstwo białka: w 100g migdałów znajdziemy 20g białka.
  • Garść migdałów jest świetnym źródłem witaminy E – doskonałego przeciwutleniacza oraz witamin z grupy B – niezwykle istotnych dla prawidłowego metabolizmu komórek.
  • Migdały są bardzo bogatym źródłem takich składników mineralnych jak: magnez, potas, wapń, fosfor, żelazo, cynk i miedź.
  • Porcja migdałów zawiera korzystne dla zdrowia jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które stanowią 70% wszystkich kwasów tłuszczowych zawartych w migdałach. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe stanowią 21%, a najbardziej niekorzystne dla zdrowia nasycone tylko 9%.
  • Migdały kalorie: otóż jeden migdał zawiera około 9 kalorii, czyli dość sporo. Jeżeli jednak chcesz się dowiedzieć, dlaczego warto jeść migdały będąc na diecie odchudzającej, to polecam wpis „Migdały i odchudzanie” na świetnym blogu szczuplejsza.pl.
  • Ponadto migdały zawierają bardzo duże ilości błonnika, które wspomagają perystaltykę jelit.
Migdały dieta

Migdały powinny stanowić nieodłączny element zdrowej diety. Wystarczy tylko garść dziennie, aby dostarczyć organizmowi cennych składników odżywczych.

Migdały przechowywanie

Kupując migdały należy zawsze sprawdzić datę spożycia. Jeżeli migdały były prawidłowo transportowane i konfekcjonowane przez producentów, dystrybutorów i sprzedawców, to okres ich przydatności do spożycia wynosi około dwóch lat od momentu zerwania. Po otwarciu paczki najlepiej przesypać migdały do szczelnie zamykanego pojemnika i umieścić je w ciemnej i suchej szafce (najlepiej w lodówce). Zapobiegnie to utlenieniu cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych, czyli pokrótce zapobiegnie to ich zjełczeniu.

Migdały dieta

Najlepszą porą na spożywanie migdałów (tyczy się to również pozostałych orzechów) jest poranek. Migdały nie należą do łatwo strawnych produktów, dlatego najlepiej spożyć je na śniadanie, aby organizm miał cały dzień na ich przetrawienie. Nie chodzi bynajmniej o zjadanie migdałów w niewiadomo jak wielkich ilościach. Wystarczy, że codziennie zjesz od 5 do 8 migdałów, a efekty same przyjdą. Część osób twierdzi, że należy je najpierw moczyć, aby następnie spożyć migdały bez skórki. Ten zabieg powoduje, że są smaczniejsze, łatwiejsze do strawienia oraz bez związków, które mogą podrażniać trzustkę. Inni z kolei twierdzą, że należy migdały spożywać ze skórką, gdyż to ona zawiera cenne związki fitochemiczne w postaci flawonoidów, które są świetnym antyoksydantami. Jeżeli zdecydujesz się na migdały bez skórki, to zamocz je w zimnej (letniej) wodzie na minimum 12 godzin przed spożyciem, gdyż zalanie ich wrzątkiem spowoduje utratę cennych wartości odżywczych. Ja osobiście zjadam migdały w całości, ale do niczego Cię nie chcę namawiać. Spróbuj jednych i drugich, a następnie wybierz to co podpowiada Ci Twój organizm. Migdały kalifornijskie są najpopularniejsze na polskich półkach sklepowych, ich cena wynosi około 75PLN/kg. Musisz jednak wiedzieć, że są to migdały importowane ze Stanów Zjednoczonych, a tam są one poddawane pasteryzacji lub napromieniowaniu (radiacyjna technika utrwalania żywności). Obowiązek taki został nałożony producentom migdałów przez władze, po wykryciu kilku przypadków zatrucia salmonellą po spożyciu tamtejszych migdałów. Nie zmienia to jednak  faktu, że migdały kalifornijskie nie są w pełni naturalne. Lepszym wyborem byłyby migdały pochodzące z upraw ekologicznych, których jakość została potwierdzona stosownymi certyfikatami na opakowaniu. Musisz się jednak liczyć z tym, że ich cena będzie średnio o 30% wyższa, niż cena migdałów kalifornijskich. Obecnie na naszym rynku znajdziesz całą gamę produktów opartych na bazie migdałów, mam tu na myśli mleko migdałowe, mąkę migdałową czy olej migdałowy. Większość z nich stanowi świetny element zdrowej diety. Jedyny minus to cena,  która na polskie realia jest dość wysoka.

Migdały kalifornijskie na drzewie.

Migdały kalifornijskie przeważają na rynku Unii Europejskiej. Aż 94% migdałów importowanych do UE pochodzi właśnie z Kalifornii. Migdały to tak naprawdę owoce z rodziny pestkowców.

Alergia na migdały

Szacuje się, że około 0,3%-0,5% społeczeństwa ma alergię na migdały, która może objawiać się stosunkowo łagodnie (uczucie swędzenia na ustach, skórze) lub dużo bardziej ostro (szok anafilaktyczny, opuchlizna, napady duszności, problemy z oddychaniem). Jeżeli masz alergię na migdały, to musisz pamiętać, że wiele produktów może zawierać ich śladowe ilości, mam tu na myśli m.in.: słodycze, przekąski, lody, gumy do żucia czy mleko.

Migdały – kilka ciekawostek na ich temat

  • Migdały to tak naprawdę owoce z rodziny pestkowców. Botanicznie mają bardzo wiele wspólnego z brzoskwiniami, nektarynkami, morelami i śliwkami. Z tą różnicą, że w przypadku migdałów zjadamy pestkę a nie zewnętrzną część owoca.
  • Największym producentem migdałów w Unii Europejskiej jest Hiszpania.
  • Roczna konsumpcja migdałów w Unii Europejskiej wynosi około 260 tys. ton, z czego tylko 60 tys. ton jest produkowanych UE, a cała reszta jest importowana z USA, Australii i Maroka (jednak zdecydowana większość, bo 94% pochodzi z Kalifornii w USA).
  • Już od starożytności po dzień dzisiejszy migdały są wykorzystywane w celach kosmetycznych do wygładzania i zmiękczania skóry.
  • 30 gram migdałów zawiera tyle samo przeciwutleniaczy co 30 gram brokułu.
  • Z połączenia prażonych i zmielonych migdałów, cukru i oleju migdałowego otrzymuje się marcepan.

Pamiętaj, że artykuł ten ma wyłącznie charakter informacyjny i nie jest poradą medyczną. Wszelkie sugestie zawarte w artykule nie mogą zastąpić bezpośredniej konsultacji z lekarzem.

One Response to Migdały: dieta, alergia, właściwości lecznicze

  1. Diana pisze:

    Warto jednak pamiętać o szkodliwości migdałów poddanych obróbce cieplnej w wysokiej temperaturze – tworzą się wówczas izomery kwasów tłuszczowych trans. A tak swoją droga, bardzo ciekawa stronka, mam nadzieję że nie zarzuciłeś pisania i to tylko chwilowa przerwa. Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>