Zakwaszenie organizmu przyczyny

Zakwaszenie organizmu przyczyny

Dzisiejszy wpis w całości zostanie poświęcony czynnikom, które powodują zachwianie równowagi kwasowo-zasadowej organizmu, a konkretnie jego nadmierne zakwaszenie. W poprzednich wpisach znajdziesz m.in. odpowiedzi na pytania: czym jest równowaga kwasowo-zasadowa, jak się ją mierzy, jaki jest mechanizm jej przywracania, jak się ją bada oraz na czym polega dieta odkwaszająca? Jeżeli chcesz wrócić do tych artykułów wystarczy, że klikniesz na aktywne linki. Tytułem wstępu przypomnę tylko, że większość obywateli krajów wysoko uprzemysłowionych, a do takich od jakiegoś czasu można zaliczyć również Polskę (pod względem PKB jesteśmy szóstą gospodarką Europy), cierpi na nadmierne zakwaszenie organizmu. Najprawdopodobniej również w Twoim organizmie, w wyniku przemiany materii powstają liczne związki chemiczne o kwaśnym odczynie, które przeważają nad związkami zasadowymi. Związki te następnie zostają wchłonięte z przewodu pokarmowego do krwi i rozprowadzone po całym organizmie, powodując jego nadmierne zakwaszenie, a tym samym toksemię organizmu. Taka sytuacja niesie za sobą wiele negatywnych konsekwencji dla organizmu, z których najważniejsze to: osłabiony układ odpornościowy, zaburzony proces wchłaniania składników odżywczych czy problemy z koncentracją. Skutków i niekorzystnych objawów zakwaszenia jest znacznie więcej, ale o tym napiszę przy innej okazji. W momencie nadmiernego zakwaszenia Twoje ciało będzie dążyło do przywrócenia równowagi kwasowo-zasadowej, która w przypadku płynów ustrojowych oznacza ich lekko zasadowy odczyn. Twój organizm zaangażuje do tego celu nerki i płuca oraz wykorzysta zgromadzone rezerwy alkaliczne. Głównie to jednak od Ciebie zależy, a konkretnie od ilości produktów alkalizujących w Twojej diecie, jak bardzo Twój organizm będzie się musiał napracować, aby przywrócić wspomnianą równowagę. Ale wracając do dzisiejszego wpisu zatytułowanego: „Zakwaszenie organizmu przyczyny„, poniżej znajdziesz szczegółową listę czynników wywołujących zakwaszenie organizmu, z której to listy przekonasz się, że wspomniana przed chwilą nieodpowiednia dieta, jest tylko jedną z wielu przyczyn zakwaszenia Twojego organizmu.

Zakwaszenie organizmu przyczyny

  • Nieodpowiednia dieta – oparta w głównej mierze na przetworzonej żywności, czyli takiej, która zostaje poddana obróbce przemysłowej w celu maksymalnego wydłużenia okresu jej przydatności. Niestety w wyniku spożywczych procesów przemysłowych, żywność ta zostaje pozbawiona wielu cennych składników odżywczych. W wyniku trawienia tego typu żywności powstają kwaśne związki chemiczne, które oddziałują niekorzystnie na Twój organizm. Warto zapamiętać, że nabiał, mięso, tłuszcze, cukry i skrobia oddziałują w większości przypadków na organizm kwasotwórczo. Zupełnym przeciwieństwem charakteryzują się natomiast świeże warzywa i owoce, które oddziałują na organizm alkalizująco. Z tego powodu dieta odkwaszająca powinna być zbilansowana w następujący sposób: 20% żywności oddziałującej kwasotwórczo do 80% oddziałującej alkalizująco.
  • Chemiczne dodatki do żywności –  stanowią nieodłączny element żywności przetworzonej. Dzisiejsza żywność jest naszpikowana konserwantami, o których nikt nawet nie słyszał jeszcze 100 lat temu. Wczytując się w etykietę większości produktów w sklepie zauważysz, że zawierają one bardzo duże ilości: sztucznych barwników, aromatów, emulgatorów, stabilizatorów, spulchniaczy, polepszaczy smaku, zagęszczaczy oraz oczywiście substancji słodzących. Cała ta chemia niewątpliwie spowoduje, że żywność będzie ładniejsza, smaczniejsza, bardziej kolorowa i aromatyczna. Niestety jest również druga strona medalu, a mianowicie cała ta chemia nie może pozostać obojętna dla naszego organizmu. Mimo, że większość konserwantów występuje w pożywieniu w śladowych ilościach, to suma spożytego przetworzonego pożywienia powoduje, że w organizmie zaczynają się kumulować związki toksyczne, które dodatkowo zakwaszają Twój organizm.
Zakwaszenie organizmu przyczyny

Przyczyną zakwaszenia organizmu jest nieodpowiednia dieta, oparta na wysoce przetworzonej żywności. Jedynym rozwiązaniem, aby przywrócić właściwe pH płynów ustrojowych jest dieta odkwaszająca, w której 80% spożywanego pokarmu stanowią warzywa i owoce oddziałujące na organizm alkalicznie.

  • Niewielka aktywność fizyczna – przyczynia się również do nadmiernego zakwaszenia organizmu. Obecnie w naszym życiu dominuje siedząca postawa ciała. Większość dnia spędzamy siedząc w pracy, samochodzie, domu przed telewizorem lub komputerem. Kwaśne związki chemiczne, które powstały w wyniku przemiany materii nie zostają spalone, tylko odkładają się w naszym organizmie. Najlepszym rozwiązaniem jest większa aktywność fizyczna (najlepiej na poziomie rekreacyjnym), która zapewni prawidłowy przebieg procesów fizjologicznych i metabolicznych, a tym samym przyczyni się do szybszego spalenia kwaśnych związków przemiany materii. Należy jednak pamiętać, że nadmierny wysiłek nie jest również wskazany. Powoduje on powstanie tzw. zakwasów (nagromadzenie kwasu mlekowego w mięśniach), które jak sama nazwa wskazuje zakwaszają Twój organizm.
  • Stan środowiska – w którym żyjesz wywiera również ogromny wpływ na równowagę kwasowo-zasadową Twojego organizmu. Zanieczyszczona woda, którą pijemy. Szkodliwe substancje chemiczne znajdujące się w powietrzu, którymi oddychamy. Skażona metalami ciężkimi i pestycydami gleba, której plony zjadamy. Wszystkie te zanieczyszczenia razem wzięte dodatkowo zakwaszają Twój organizm.
  • Stres – już z samej definicji jest zaburzeniem homeostazy (równowagi), w tym również równowagi kwasowo-zasadowej. Wszelkie napięcia, przemęczenie, brak dostatecznej ilości snu oraz negatywne emocje sprzyjają zakwaszeniu organizmu. W wyniku stresu do krwi uwalnianych jest mnóstwo hormonów, które mają przygotować nasz organizm na poradzenie sobie z bodźcem, który wywołał stres. Część z tych hormonów (np. aldosteron) powoduje, że z organizmu wydalane są wraz z moczem bardzo duże ilości potasu i magnezu. Te składniki mineralne wraz z wapniem, sodem, żelazem i manganem, stanowią rezerwę alkaliczną organizmu. Dzięki nim nasz organizm jest w stanie przywrócić lekko zasadowy odczyn płynów ustrojowych. Dlatego, im jest ich mniej w organizmie, tym przywrócenie równowagi staje się trudniejsze.
  • Używki – takie jak kawa, alkohol i papierosy okradają Twój organizm z wapnia. Na czym to okradanie organizmu z wapnia  polega nie będę pisał, gdyż pisałem już o tym przy okazji wpisu o głównych przyczynach osteoporozy. Jeżeli chcesz poznać szczegóły wystarczy, że klikniesz tutaj. W każdym bądź razie, im mniej wapnia w organizmie, tym gorzej. Jak wspominałem w poprzednim punkcie, wapń stanowi ważny element rezerwy alkalicznej Twojego organizmu.
  • Odwodnienie organizmu – czyli stan w którym ilość wody w organizmie spada do takiego poziomu, w którym organizm przestaje prawidłowo funkcjonować. Przyczyn odwodnienia może być całe mnóstwo. Może ono wynikać m.in. z wysokiej temperatury powietrza, spożywania nadmiernej ilości kawy i alkoholu, diety bogatej w sól kuchenną, nieświadomego spożywania zbyt małej ilości wody, stosowanie drastycznych diet odchudzających (głodówek) oraz wielu innych przyczyn. Odwodnieniu bardzo często towarzyszą zaburzenia gospodarki elektrolitowej, które przyczyniają się do zakwaszenia organizmu.
  • Nadużywanie niektórych leków – może również przyczynić się do zakwaszenia organizmu. Dlatego, jeżeli przyjmujesz jakiś lek, zawsze przeczytaj ulotkę, aby sprawdzić czy upośledza on w jakiś sposób równowagę kwasowo-zasadową Twojego organizmu.

Już wkrótce na łamach Zagadki Zdrowia znajdziesz wpisy poświęcone objawom zakwaszenia organizmu oraz metodom leczenia zakwaszenia. Ponadto opublikowana zostanie również szczegółowa lista produktów, które oddziałują na Twój organizm zakwaszająco i alkalizująco. Jeżeli znasz jeszcze jakieś inne przyczyny zakwaszenia organizmu, to zapraszamy do komentowania poniżej.

Pamiętaj, że artykuł ten ma wyłącznie charakter informacyjny i nie jest poradą medyczną. Wszelkie sugestie zawarte w artykule nie mogą zastąpić bezpośredniej konsultacji z lekarzem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>