Równowaga kwasowo-zasadowa

Równowaga kwasowo-zasadowa: skala pH jest podstawową jednostką miary zakwaszenia organizmu

Na pewno nie raz zastanawiałaś/eś się czym właściwie jest tak szeroko ostatnio komentowana równowaga kwasowo-zasadowa organizmu? Czyżby kolejny wymysł specjalistów od marketingu? Kolejna sztuczka mająca na celu zwiększenie sprzedaży jakiś cudownych preparatów? Otóż nie, nie ma w tym nic odkrywczego, a pierwsze książki na temat równowagi kwasowo-zasadowej były publikowane blisko sto lat temu, a konkretnie w 1933 roku (autorem publikacji był amerykański doktor Wiliam Howard Hay). Ale od początku, wszystkie tkanki i płyny ustrojowe w zależności od składu chemicznego posiadają pewien stopień zakwaszenia lub zasadowości. Pisząc o płynach mam tu na myśli: krew, limfę, płyn mózgowo-rdzeniowy i płyn międzykomórkowy. Aby Twój organizm funkcjonował prawidłowo potrzebuje on pewnej równowagi biochemicznej wspomnianych płynów ustrojowych – jest to tzw. równowaga kwasowo-zasadowa organizmu. Równowaga ta jest osiągana, regulowana i utrzymywana w głównej mierze przez nerki i płuca. To właśnie one nieustannie pracują, zapewniając nam odpowiednią równowagę pomiędzy jonami dodatnimi (zakwaszającymi) a jonami ujemnymi (alkalizującymi). Ponadto Twój organizm posiada pewne dodatkowe rezerwy alkaliczne (zasadowe), które pozwalają mu przywracać równowagę. Wszystko zaczyna się jednak psuć, kiedy odchylenia od normy są znaczne i długotrwałe (odchylenie od równowagi najczęściej dotyczy nadmiernego zakwaszenia organizmu). W takiej sytuacji Twój organizm musi się nieźle napracować, aby ciągle przywracać wspomnianą równowagę. Skutkuje to toksemią organizmu, a w konsekwencji przeróżnymi chorobami. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że większość chorób ma jeden wspólny mianownik, a mianowicie zakwaszenie organizmu. Dlatego najkorzystniejszy dla Twojego organizmu jest stan, w którym płyny ustrojowe mają lekko zasadowy odczyn. Jak tego dokonać? Odpowiedź jest prosta, poprzez odpowiednią dietę bogatą w produkty alkalizujące (ale o tym będę pisał w kolejnym wpisie). Wniosek nasuwa się sam, a mianowicie jednym z kluczy do rozwiązania Zagadki Zdrowia jest odpowiednia równowaga kwasowo-zasadowa w organizmie.

Równowaga kwasowo-zasadowa – pH jako jednostka miary

Jednostką miary, którą stosuje się do określenia poziomu kwasowości lub zasadowości płynów ustrojowych człowieka jest pH (potencjał wodoru). Mierzy się go w skali od 0 do 14, gdzie wyniki poniżej 7 oznaczają odczyn kwaśny, a wyniki powyżej 7 odczyn zasadowy. Wartość 7 uznaje się za wartość neutralną. Jest to dokładnie ta sama skala, którą wykorzystuje się do określenia kwasowości i zasadowości roztworów wodnych związków chemicznych. Ciało człowieka składa się w 70% z wody, dlatego jak już wcześniej wspominałem pH płynów ustrojowych powinno być lekko zasadowe. Nie oznacza to jednak, że wszystkie organy Twojego ciała mają mieć właśnie takie pH. Część organów potrzebuje zupełnie innego środowiska, aby prawidłowo wykonywać swoje zadania.

Równowaga kwasowo-zasadowa skala pH (potencjał wodoru)

Równowaga kwasowo-zasadowa: poziom pH (potencjał wodoru) jest podstawową miarą zakwaszenia organizmu.

Równowaga kwasowo-zasadowa normy

Wyobrażasz sobie żołądek, który miałby odczyn zasadowy? Oczywiście, że nie – w takiej sytuacji nie bylibyśmy w stanie strawić białka. Sok żołądkowy to nic innego jak wodny roztwór kwasu solnego. Dlatego w przypadku żołądka równowaga kwasowo-zasadowa oznacza pH na poziomie od 1,2 do 3,0. Poniżej w tabeli znajdziesz normy równowagi kwasowo-zasadowej dla poszczególnych organów i płynów ustrojowych.

Tabela 1. Równowaga kwasowo-zasadowa normy.

Płyn ustrojowy lub narząd wewnętrzny
Poziom pH - norma
Żółć
8,8
Trzustka
8,6
Wody płodowe
8,5
Płyn wewnątrzkomórkowy
7,4
Krew
7,35 - 7,45
Tkanka łączna
7,35 - 7,45
Płyn mózgowo-rdzeniowy
7,3 - 7,4
Płyn pozakomórkowy
7,2
Ślina
6,5 - 7,5
Pot
6,6 - 7
Pęcherz moczowy
7
Serce
6,9
Mięśnie
6,1 - 6,9
Skóra
5,5
Jelita
4,8 - 8,2
Mocz
4,5 - 7,8
Żołądek
1,2 - 3
Tabela przedstawia optymalny poziom pH poszczególnych narządów i płynów ustrojowych organizmu. Zwróć uwagę, że norma większości płynów ustrojowych ma odczyn lekko zasadowy.

Wszelkie, nawet drobne odchylenia od powyższych norm mogą skutkować poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi. Dbaj zatem w szczególności o utrzymanie pH płynów ustrojowych na właściwym poziomie. Dzięki czemu wzmocnisz swoją odporność i będziesz cieszył/a się zdrowiem przez długie lata. Jeżeli chcesz przekonać się jaki jest stopień zakwaszenia Twojego organizmu to najbardziej miarodajnym wskaźnikiem jest zbadanie krwi pod kątem równowagi kwasowo-zasadowej. O sposobach badania pH płynów ustrojowych napiszę przy okazji kolejnego wpisu.

Równowaga kwasowo-zasadowa fizjologia

Organizm utrzymuje lekko zasadowy odczyn płynów ustrojowych poprzez neutralizację nadmiernego zakwaszenia. Jest to możliwe dzięki uruchomieniu w Twoim organizmie tzw. systemów buforowych, opartych na rezerwie zasadowej (alkalicznej). Regulacja pH polega głównie na zmniejszaniu lub zwiększaniu CO2 w organizmie poprzez oddychanie (rola płuc) oraz na nieustannym wydalaniu wraz z moczem kwaśnych produktów przemiany materii (rola nerek).  W skład wspomnianej rezerwy wchodzą takie składniki mineralne jak: wapń, sód, magnez, potas, żelazo i mangan. Przeciwną do nich grupę stanowią minerały zakwaszające, takie jak miedź, jod, fosfor, siarka i krzem. Twój organizm będzie wykorzystywał pierwszą grupę minerałów do przywracania równowagi kwasowo-zasadowej. Z tego powodu tak bardzo istotne jest ich ciągłe uzupełnianie wraz z pożywieniem. W przeciwnym razie osiągnięcie wspomnianej homeostazy będzie coraz trudniejsze i coraz bardziej kosztowne dla Twojego ustroju. Musisz pamiętać, że każdy zjedzony posiłek pozostawia po sobie w przewodzie pokarmowym proste związki chemiczne o kwaśnym lub zasadowym odczynie. Z tego prostego powodu dieta może działać alkalizująco lub zakwaszająco. Jednym z najważniejszych minerałów w podnoszeniu pH jest wapń. W sytuacji nadmiernego zakwaszenia, Twój organizm uruchomi mechanizm polegający na połączeniu CO2 z wapniem. W ten sposób powstanie zasadowy węglan wapnia, który unormuje poziom pH płynów ustrojowych. Jeżeli wapń zostanie pobrany z metabolizowanego pożywienia to dobry znak. Gorzej, jeżeli Twoja dieta jest uboga w calcium. Wtedy wapń zostanie pobrany z wewnętrznego magazynu, czyli kości. Jeżeli taka sytuacja trwa dłużej, to jest to prosta droga do osteoporozy oraz wielu innych schorzeń.

W kolejnych wpisach opiszę Ci jakie są podstawowe metody badania zakwaszenia organizmu oraz jak powinna wyglądać dieta odkwaszająca. Ponadto skupię się również w sposób bardziej szczegółowy na przyczynach, objawach i sposobach radzenia sobie z zakwaszeniem organizmu. Jeżeli chcesz coś dodać, z czym się nie zgadzasz lub znasz jakieś inne fakty na temat równowagi kwasowo-zasadowej organizmu to serdecznie zapraszam do komentowania poniżej.

Pamiętaj, że artykuł ten ma wyłącznie charakter informacyjny i nie jest poradą medyczną. Wszelkie sugestie zawarte w artykule nie mogą zastąpić bezpośredniej konsultacji z lekarzem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>