Dieta odkwaszająca i alkalizująca

Dieta odkwaszająca i alkalizująca

Utrzymanie właściwej równowagi kwasowo-zasadowej organizmu jest jednym z elementów niezbędnych do właściwego funkcjonowania Twojego organizmu. Dieta odkwaszająca, która sprzyja utrzymaniu lekko zasadowego odczynu płynów ustrojowych, przynosi pozytywne rezultaty w postaci silniejszego układu odpornościowego oraz lepszego przyswajania składników odżywczych. W poprzednim wpisie na temat równowagi kwasowo-zasadowej znajdziesz informacje na temat istoty równowagi kwasowo-zasadowej, sposobu jej mierzenia (skala pH), norm poszczególnych płynów ustrojowych oraz mechanizmu utrzymywania pH Twojego organizmu na właściwym poziomie. Jeżeli jeszcze nie miałaś/eś okazji się z nim zapoznać, to serdecznie zapraszam do lektury klikając tutaj. Zanim jednak przejdę do odpowiedzi na pytanie: czym jest dieta odkwaszająca, podpowiem Ci w jaki sposób można zbadać poziom zakwaszenia Twojego organizmu.

Zakwaszenie organizmu badanie

Istnieją 3 główne sposoby na zbadanie poziomu zakwaszenia organizmu. Każdy z nich ma swoje zalety i wady. Poniżej znajdziesz ich krótki opis. Trudno powiedzieć, która metoda jest najlepsza do określenia równowagi kwasowo-zasadowej Twojego organizmu. Tak naprawdę wyniki dadzą Ci tylko ogólną wskazówkę na temat poziomu zakwaszenia Twojego organizmu.

Pierwsza z metod (najbardziej prymitywna) polega na wykorzystaniu papierka lakmusowego. Papierek lakmusowy należy włożyć pod język na 10 sekund, a następnie odczytać wynik, a w zasadzie kolor. W tym przypadku kolor niebieski będzie oznaczał, że w organizmie przeważa odczyn zasadowy. Jeżeli papierek zabarwi się na kolor różowy, będzie to oznaczać dominację odczynu kwasowego. Badanie to najlepiej wykonać z samego rana. Jeżeli chcesz je wykonać w ciągu dnia, to powstrzymaj się od jedzenia i picia czegokolwiek na 4 godziny przed badaniem. Inaczej wynik może zostać zafałszowany. Badanie za pomocą papierka lakmusowego nie jest zbyt wiarygodne, dlatego należy je powtórzyć kilka razy, aby wyciągnąć ogólne wnioski odnośnie stopnia zakwaszenia Twojego organizmu.

Drugą metodą badania jest badanie ogólne moczu (koszt około 8 PLN). Jednym z badanych parametrów jest odczyn pH, który określa gospodarkę kwasowo-zasadową Twojego organizmu. Wynik, który otrzymasz raczej na pewno będzie kwaśny (zresztą taka też jest norma). Aby wyciągać wnioski należy patrzeć na wynik przez pryzmat wartości granicznych. Im wynik bliższy dolnej granicy pH = 4,5, tym większe zakwaszenie. I odwrotnie, jeżeli wynik jest bliższy górnej granicy ph=7,8 , to można mówić o dominacji środowiska zasadowego w organizmie.

Zakwaszenie organizmu badanie

Zakwaszenie organizmu badanie – główne metody badania to wykorzystanie papierka lakmusowego, badanie moczu lub gazometria krwi.

Trzecią metodą diagnostyczną jest badanie krwi, a konkretnie gazometria (koszt około 20 PLN), która polega na pobraniu krwi tętniczej z nadgarstka, ramienia lub uda. Z dużą dozą prawdopodobieństwa mogę Ci powiedzieć, że Twój wynik raczej na pewno będzie w normie 7,35<ph<7,45. Jak wspominałem w poprzednim wpisie na temat fizjologii równowagi kwasowo-zasadowej, zarówno nerki jak i płuca nieustannie pracują na rzecz utrzymania właściwego pH płynów ustrojowych. Dlatego na podstawie wyniku gazometrii, nie jesteś w stanie w 100% wywnioskować, na ile równowaga kwasowo-zasadowa wynika z prawidłowej diety, a na ile jest ona skutkiem wytężonej pracy płuc oraz nerek, wykorzystujących składniki mineralne do zapewnienia równowagi kwasowo-zasadowej.

Dieta odkwaszająca

Głównym czynnikiem, który decyduje o tym czy nasze płyny ustrojowe mają odczyn bardziej kwaśny czy zasadowy jest dieta. Podczas procesu trawienia produkty, które spożywasz wchodzą w reakcje z enzymami trawiennymi, których rezultatem są proste związki chemiczne o odczynie kwaśnym lub zasadowym. Następnie związki te zostają wchłonięte przez organizm. Od ilości przyswojonych związków danego rodzaju, zależy bilans kwasowo-zasadowy organizmu, a w konsekwencji stan jego zdrowia. Współczesna dieta, bogata w żywność wysoce przetworzoną i liczne konserwanty sprzyja nadmiernemu zakwaszeniu organizmu.

Jest to sytuacja niekorzystna, gdyż płyny ustrojowe powinny mieć odczyn lekko zasadowy. Twój organizm poprzez omówione wcześniej mechanizmy najprawdopodobniej podniesie pH do optymalnego poziomu. Pozostaje jednak pytanie, jakim kosztem? W jakim stopniu wykorzysta do tego składniki mineralne, które mogłyby posłużyć mu w innych celach? Być może zużyje wchłonięty właśnie wapń, który mógłby zostać zużyty do wzmocnienia kości (w gorszym scenariuszu, wykorzysta wapń zmagazynowany w kościach). Jedno jest pewne, Twoja dieta powinna być bogata w produkty, które oddziałują alkalicznie (zasadowo) na organizm.

Dieta odkwaszająca powinna być bogata przede wszystkim w produkty alkalizujące, takie jak: warzywa i owoce bogate w magnez, potas i witaminę C. Z kolei ograniczyć należy spożycie produktów zakwaszających takich jak: mięso, wędliny, nabiał, tłuszcze i słodycze. W odstawkę powinny pójść również używki: alkohol, papierosy i kawa. Szczegółowy wykaz produktów odkwaszających i zakwaszających organizm zostanie zamieszczony już wkrótce.

Kilka linijek powyżej, celowo  wytłuszczyłem słowo oddziałują, ponieważ przy wyborze pożywienia mającego przywracać prawidłową równowagę kwasowo-zasadową, nie można kierować się jego smakiem. Najlepszym przykładem jest cytryna, która ma pH=2,4, czyli wysoce kwaśne. Jednakże w reakcji z enzymami trawiennymi, powstaje wiele jonów ujemnych, czyli zasadotwórczych (alkalizujących). W skrócie cytryna oddziałuje zasadowo na organizm, dlatego jest wskazana, mimo że sama w sobie ma odczyn kwaśny. Tak naprawdę, liczy się odczyn jonów, które powstaną w wyniku procesu trawienia w Twoim organizmie. W tym miejscu należy wspomnieć o jednej istotnej rzeczy, a mianowicie – każdy organizm jest inny i inaczej przyswaja poszczególne składniki odżywcze. Dlatego pożywienie oddziałujące alkalizująco, będzie oddziaływało w ten sam sposób na każdy organizm, ale już stopień tego oddziaływania może być różny. Przykładowo, komuś wystarczy spożycie jednej cytryny, aby podnieść poziom pH o 0,2. Podczas, gdy druga osoba będzie musiała zjeść 3 cytryny, aby uzyskać podobny efekt. Co więcej, ten sam owoc może mieć różny potencjał odkwaszający. Pozostając przy wspomnianej cytrynie, owoc ten będzie z różną siłą oddziaływał odkwaszająco na organizm, w zależności od: regionu upraw z którego pochodzi, stosowanych nawozów sztucznych przy jego uprawie, rodzaju gleby na której wyrósł czy w końcu stopnia zanieczyszczenia środowiska. Niezależnie jednak od indywidualnych predyspozycji człowieka i różnego potencjału odkwaszającego pożywienia, można mówić o jednym wspólnym elemencie. Otóż proces zmiany w organizmie z kwasowego na zasadowy i odwrotnie nie jest procesem gwałtownym i wymaga minimum kilku tygodni. Czy jest jakaś ogólna recepta na przywrócenie i utrzymanie zasadowego pH Twojego organizmu? Jednej i skutecznej recepty nie ma. Dieta odkwaszająca bogata w produkty alkalizujące wydaje się być najlepszym rozwiązaniem.  W myśl tej diety zaleca się spożywanie 20% pokarmów oddziałujących na organizm kwasotwórczo oraz 80% pokarmów oddziałujących zasadotwórczo (alkalizująco).

Dieta odkwaszająca i alkalizująca

Dieta odkwaszająca – powinna być bogata w warzywa i owoce działające alkalizująco. Przykładem takiego owocu jest cytryna, która mimo kwaśnego smaku ma działanie zasadotwórcze.

W kolejnych wpisach uzyskasz informację na temat: przyczyn zakwaszenia, objawów zakwaszenia oraz sposobów leczenia zakwaszenia. Ponadto znajdziesz również szczegółowy wykaz produktów alkalizujących wraz z ich stopniem oddziaływania na zakwaszenie organizmu. Zapraszam zatem do dalszej lektury Zagadki Zdrowia. Jeżeli chcesz się dodatkowo podzielić spostrzeżeniami na takie tematy jak: dieta odkwaszająca, równowaga kwasowo-zasadowa organizmu czy zakwaszenie organizmu, to zapraszam do komentowania poniżej.

Pamiętaj, że artykuł ten ma wyłącznie charakter informacyjny i nie jest poradą medyczną. Wszelkie sugestie zawarte w artykule nie mogą zastąpić bezpośredniej konsultacji z lekarzem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>