Leczenie osteoporozy metodami naturalnymi (cz.3).

Leczenie osteoporozy metodami naturalnymi.

To już ostatni artykuł (przynajmniej na tę chwilę) poświęcony tematyce osteoporozy. W poprzednich artykułach przedstawiłem: czym jest osteoporoza, jakie są objawy osteoporozy, jak się ją diagnozuje oraz jakie są główne przyczyny osteoporozy. Jeżeli jeszcze nie miałaś/eś okazji się z nimi zapoznać to gorąco zachęcam. Jak już wcześniej obiecałem w tym artykule skupię się przede wszystkim na naturalnych metodach leczenia osteoporozy. A więc zaczynamy. Po pierwsze, jest dużo więcej chorób, które są znacznie bardziej dokuczliwe i groźne w skutkach, niż osteoporoza. Po drugie: na pewno jedną z metod leczenia jest farmakoterapia. Ale powiem szczerze – nie mam wystarczającej wiedzy w tym zakresie, więc nie będę zabierał głosu na ten temat. Wiedz jednak, że osteoporozę można leczyć również przy wykorzystaniu metod naturalnych. Dlatego przedstawię Ci kilka naturalnych sposobów, które mogą stanowić doskonałe uzupełnienie leczenia farmakologicznego. Co więcej, mogą się okazać bardziej skuteczne, niż tradycyjne leki. Bez wykorzystania metod naturalnych, Twoja walka z osteoporozą jest raczej skazana na porażkę. Poniżej znajdziesz kilka propozycji, które w znacznym stopniu złagodzą dolegliwości oraz powstrzymają dalszy rozwój osteoporozy.

Leczenie osteoporozy metodami naturalnymi.

1) Najbardziej oczywistą sprawą jest odpowiednia dieta przy osteoporozie. Dostarczaj mu duże ilości wapnia poprzez stosowanie diety bogatej w nieprzetworzone produkty. Staraj się, aby w Twojej diecie dominowały produkty bogate w łatwo przyswajalny wapń. Mam tu na myśli: mleko, kefir, maślankę, jogurty, twaróg, ser żółty, orzechy, rośliny strączkowe, nieprzetworzone ziarna i warzywa zielone (poza szpinakiem i botwinką, które zawierają szczawiany utrudniające wchłanianie wapnia). W ostateczności możesz sięgnąć po suplementy wapnia. Wiedz jednak, że żaden suplement nie jest tak dobrze przyswajalny jak składniki mineralne pochodzenia naturalnego. Wybór pozostawiam oczywiście Tobie. W każdym bądź razie, jeżeli jesteś zdrowa/y zapewnij organizmowi minimum 1000mg wapnia dziennie, a jeżeli osteoporoza dała już o sobie znać to dostarczaj organizmowi  min. 1500mg calcium na dzień.

2) Musisz jednak pamiętać, że spożywanie odpowiednich ilości wapnia to nie wszystko. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twój organizm ma kłopoty z jego wchłanianiem. Jeżeli chcesz poznać bliżej, jakie mogą być przyczyny nieprawidłowego wchłaniania wapnia, zapraszam do wpisu na ten temat klikając tutaj. Dla przypomnienia wspomnę jedynie, że wynikają one zazwyczaj z niedoborów witaminy D oraz chorób jelit. W takim przypadku musisz zidentyfikować pierwotną przyczynę a następnie zrobić wszystko by ją wyeliminować. Zarówno uzupełnienie niedoborów witaminy D jak i przywrócenie prawidłowej flory bakteryjnej jelit to zadania na kilka miesięcy. Nie da się temu zaradzić w przeciągu kilku dni. Dlatego nie trać czasu i podejmij stosowne działania już dziś. W przypadku witaminy D zadbaj o jej odpowiedni poziom poprzez przebywanie min. 30 minut dziennie na Słońcu (okres wiosenno-letni), a w okresie jesienno-zimowym poprzez dietę uwzględniającą produkty spożywcze bogate w witaminę D (śledź, makrela, łosoś, tuńczyk, wątróbka i żółtko jajka to tylko niektóre z pokarmów bogatych w witaminę D). W przypadku witaminy D w okresie jesienno-zimowym warto pomyśleć o jej suplementacji, gdyż osiągniecie zalecanych dziennych dawek jest niezwykle trudne do zrealizowania poprzez zwykłą dietę (w tym celu najlepiej skonsultuj się ze swoim lekarzem rodzinnym). Z kolei prawidłową florę bakteryjną jelit uzyskasz tylko poprzez ograniczenie spożycia przetworzonej żywności oraz odpowiednią dietę bogatą w surowe warzywa i owoce, nienasycone kwasy tłuszczowe oraz błonnik. Unikać musisz przede wszystkim: cukrów, białej mąki oraz wszelkich jej pochodnych. Na temat przywracania prawidłowej flory bakteryjnej jelit napiszę już wkrótce.

3) Nie zapominaj o odpowiedniej dawce ruchu. Każda aktywność fizyczna na poziomie rekreacyjnym jest korzystna dla Twojego ciała. Jeżeli zastanawiasz się, jaki jest związek między ruchem a osteoporozą, zaraz Ci wszystko wyjaśnię. Mięśnie przymocowane są do kości za pomocą ścięgien. Podczas wysiłku fizycznego mięśnie pracują pobudzając w okostnej komórki kościotwórcze (osteoblasty) oraz zwiększając ukrwienie kości. Tym samym kości stają się bardziej wytrzymałe i odporne na wszelkie urazy. Najlepsze są te formy aktywności ruchowej, które równomiernie obciążają wszystkie partie mięśniowe. Unikać za to należy wszelkich aktywności, gdzie występują długotrwałe obciążenia kości lub krótkotrwałe obciążenia, ale o dużej sile. Oczywiście wszelkie sporty, gdzie mamy do czynienia ze skokami, wstrząsami, uderzeniami nie są wskazane, ze względu na duże ryzyko złamań. Za najbardziej korzystne aktywności fizyczne w przypadku osteoporozy uchodzi: pływanie, jazda na rowerze, spacery, nordic-walking oraz wszelkie ćwiczenia izometryczne. Ja jako osoba uzależniona od jogi, gorąco zachęcam do tej formy aktywności ruchowej pod okiem doświadczonego instruktora. A propos, pomyśl o astronautach albo osobach po ciężkich urazach, które kilka tygodni nosiły gips. W obu przypadkach masa tkanki kostnej leci na łeb na szyję, gdyż kości nie są odpowiednio stymulowane poprzez pracę mięśni. W stanie nieważkości organizm do wykonania danej czynności wkłada dużo mniej siły, niż na Ziemi.

4) Unikaj wszelkich używek pożerających wapń. Alkohol, kawa, napoje gazowane i tytoń to główni winowajcy niedoborów wapnia w organizmie. Wiem, że raczej nie namówię Cię do rzucenia palenia czy rezygnacji z alkoholu. Spróbuj natomiast ograniczyć spożycie pożeraczy wapnia do minimum. Nadmiar używek powoduje, że stają się one trucizną dla Twojego organizmu. Jeżeli nie masz zamiaru rezygnować z używek, pomyśl przynajmniej o dostarczaniu organizmowi dodatkowych ilości wapnia.

5) Poza wspomnianymi składnikami odżywczymi zapewnij organizmowi również odpowiednią dawkę żelatyny pochodzenia zwierzęcego. Żelatyna zawiera liczne aminokwasy, które są potrzebne do powstania kolagenu – białka występującego w tkance łącznej kości oraz chrząstkach stawowych. Kości w ⅓ składają się z substancji organicznej, zapewniającej im odpowiednią elastyczność.

6) Na koniec mogę Ci doradzić przebywanie jak największej ilości czasu na świeżym powietrzu. O zaletach aktywnego spędzania wolnego czasu nie muszę Cię chyba przekonywać. Wspomnę tylko o dwóch zaletach w odniesieniu do osteoporozy. Po pierwsze na „Słońcu” łapiesz dodatkowe ilości witaminy D, po drugie poprzez aktywność fizyczną zwalczasz stres. Naukowcy potwierdzili, że stres hamuje wydzielanie mineralokortykosteroidów, których niski poziom przyczynia się do nieprawidłowego wchłanianie wapnia.

Dieta przy osteoporozie.

Dieta przy osteoporozie jest niezwykle istotna. Należy zadbać przede wszystkim o odpowiedni poziom wapnia we spożywanych produktach.

Osteoporoza – poniżej znajdziesz kilka ciekawostek na jej temat:

  • Dawna nazwa osteoporozy to tzw. zrzeszotnienie kości.
  • Szacuje się, że w Polsce na osteoporozę chorują 3 miliony osób, z czego leczy się tylko 7%.
  • Kości są największym magazynem wapnia dla organizmu – zawierają aż 99% wapnia znajdującego się w ciele człowieka.
  • Nie uwierzysz, ale na zwykłym zdjęciu rentgenowskim osteoporoza jest widoczna dopiero w momencie, gdy ubyło nam 30% pierwotnej masy kostnej.
  • Jeżeli jesteś wegetarianinem/semiwegetarianinem musisz wzmóc swoją czujność, gdyż białka pochodzenia zwierzęcego są korzystniejsze dla kości, niż białka pochodzenia roślinnego.
  • Osteoporoza dotyka 3-krotniej częściej kobiety, niż mężczyzn.
  • Osteopenia to wczesne stadium osteoporozy – żółta kartka jaką dostajesz od swojego organizmu.

Niestety cudownego leku na osteoporozę jeszcze nie wynaleziono. Mimo, że prowadzone są intensywne prace, uchodzi ona wciąż za chorobę nieuleczalną. Demineralizacja kości jest procesem nieuniknionym, jednak tempo tego procesu zależy w głównej mierze od Ciebie. Im wcześniej podejmiesz działania, tym większa szansa, że uda Ci się uniknąć osteoporozy w latach późniejszych. Temat osteoporozy jest tak bardzo obszerny, że można by było stworzyć zupełnie osobną witrynę poświęconą tylko temu zagadnieniu. W moich trzech artykułach starałem się przedstawić to zagadnienie w sposób jak najbardziej przystępny, logiczny i spójny. Wiem, że artykuły te nie wyczerpują całkowicie tematu osteoporozy, dlatego jak zwykle zapraszam do dzielenia się swoją wiedzą, doświadczeniami, przemyśleniami za pomocą opcji komentarza poniżej artykułu. A ze swojej strony mogę obiecać, że w przypadku zaistnienia jakiś nowych faktów, sposobów leczenia, powrócę do tematu osteoporozy z nowym wpisem.

Pamiętaj, że artykuł ten ma wyłącznie charakter informacyjny i nie jest poradą medyczną. Wszelkie sugestie zawarte w artykule nie mogą zastąpić bezpośredniej konsultacji z lekarzem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>