Kac – sposoby na kaca i jego przetrwanie.

Silny kac objawia się wymiotami i bólem głowy

Kac – któż z nas nie zna tego okropnego uczucia, kiedy leżąc w łóżku patrzysz z niedowierzaniem w sufit, który wiruje we wszystkie możliwe strony. W głowie rządzi stado słoni, twój żołądek płata figle jakbyś przed chwilą zeszła/zszedł z karuzeli a poziom sił witalnych jest tak niski, że nie masz siły podciągnąć kołdry. A więc stało się – masz typowe objawy kaca, zaczynasz żałować ostatniego wypitego drinka, ostatniego toastu. Na nic zdają się kolejne puste postanowienia, że to już na pewno ostatni raz, już nigdy więcej. Niestety swoje musisz odchorować i trudno tu o jakąkolwiek drogę na skróty. Postaram się jednak choć trochę Ci pomóc w tych nieludzkich męczarniach.  Zadajesz sobie pytanie czy są jakieś skuteczne sposoby na kaca? Odpowiedź brzmi tak, poniżej znajdziesz kilka praktycznych wskazówek jak przetrwać poranek po weselu kolegi, wieczorze panieńskim koleżanki, imprezie integracyjnej czy zabawie sylwestrowej. Być może uda Ci się dzięki tym wskazówkom całkowicie zapobiec porannej niedyspozycji.

Kac – czym tak naprawdę jest?

Główną przyczyną fatalnego samopoczucia jest odwodnienie. Etanol zawarty w napojach alkoholowych blokuje produkcję hormonu o nazwie wazopresyna – wytwarzanego przez podwzgórze. Hormon ten odpowiada za regulację zasobów wody w organizmie, a konkretnie zagęszcza mocz poprzez wchłanianie (odzyskiwanie) wody w kanalikach nerkowych. To właśnie dlatego po wypiciu alkoholu oddajesz mocz tak często i w tak dużych ilościach. Po drugie, alkohol powoduje spadek poziom cukru we krwi. Otóż wątroba wykorzystuje bardzo szybko zmagazynowaną glukozę, aby rozłożyć alkohol na czynniki pierwsze. To właśnie m.in. niski poziom cukru jest odpowiedzialny za potworny ból głowy o poranku.

Kac – sposoby na jego przechytrzenie.

 

Oczywiście najlepszym sposobem na kaca jest unikanie alkoholu lub spożywanie go w symbolicznych ilościach. Załóżmy jednak, że to nam się z takich czy innych względów nie udało. Co w takim razie dalej?

  1. Pij jak najwięcej wody kilka godzin przed zabawą, pomiędzy poszczególnymi drinkami, a przed samym snem wypij jej możliwie dużo. Najlepiej jakby na jeden alkoholowy drink przypadała jedna szklanka wypitej wody. Złagodzi to w pewnym stopniu objawy odwodnienia oraz rozcieńczy wypity alkohol. Tkanki ludzkiego ciała składają się w znacznej mierze z wody. Wraz z postępującym odwodnieniem ulegają obkurczeniu, tym samym wytwarzają dodatkowe ciśnienie np. w głowie.
  2. Staraj się zjeść coś kalorycznego przed i w trakcie zabawy. W tym przypadku tłuszcze są wskazane, gdyż wchłaniają się przez około 12 godzin, poza tym ściany jelita zostaną natłuszczone, a tym samym będą wchłaniały mniejsze ilości alkoholu. Nigdy nie pij na pusty żołądek! Picie na pusty żołądek oznacza, że alkohol będzie wchłaniany dużo szybciej, tym samym poziom alkoholu we krwi będzie dużo wyższy, niż w przypadku pełnego żołądka.
  3. Skutkiem ubocznym fermentacji alkoholowej są związki o nazwie kongenery. Najprawdopodobniej to one w bardzo dużym stopniu przyczyniają się do symptomów kaca. Zawartość tych związków jest znacznie większa w ciemniejszych alkoholach, niż jasnych, dlatego wybieraj alkohole jasne. Wódka wydaje się być lepszym wyborem, niż np. whiskey. Podobnie z winem, białe wino w przypadku zakrapianej nocy jest lepszym wyborem, niż wino czerwone.
  4. Weź multiwitaminę na kilka godzin przed rozpoczęciem zabawy. Alkohol wypłukuje z Ciebie ogromne ilości: witaminy C, B12, kwasu foliowego, potasu oraz magnezu. Dlatego warto zawczasu zadbać o ich dodatkowe zasoby w organizmie.
  5. Unikaj bąbelków, zarówno szampan jak i drinki, w których składnikiem są napoje gazowane, skutkują szybszym przyswajaniem alkoholu przez organizm.
  6. O ile jesteś w stanie i nie zagraża to Twojemu życiu, umyj zęby przed snem. Kwasy zawarte w alkoholu niszczą szkliwo zębów (wypłukują ogromne ilości wapnia i fosforu), przez to stają się one dużo bardziej wrażliwe na ciepło i zimno. Z oczywistych powodów będzie choć odrobinę przyjemniej otworzyć oczy o poranku, jeżeli umyjesz zęby przed snem.

Kilka powyższych zasad być może nie uchroni Cię przed kacem, ale w znacznym stopniu powinno złagodzić jego nieprzyjemne konsekwencje. Co jednak, gdy powyższe wskazówki zawiodły, lub w trakcie zabawy tak nas poniosło, że wszelkie mądrości straciły na znaczeniu.

Silny kac jest spowodowany odwodnieniem i spadkiem poziomu cukru we krwi.

Kac – główną przyczyną z punktu widzenia fizjologicznego jest odwodnienie i spadek poziomu cukru we krwi.

Leczenie i sposoby na kaca o poranku.

W takiej sytuacji musimy się przygotować na jeszcze większe katusze. Ale nie wszystko stracone, poniżej kilka sposobów, które powinny przyspieszyć Twój powrót do „normalności”.

  1. Tu się powtórzę – pij jak najwięcej wody, aby z powrotem nawodnić organizm. Odwodnienie to podstawowa przyczyna Twoich dolegliwości, dlatego woda, woda i jeszcze raz woda. Unikaj wody gazowanej, najlepsza jest woda przegotowana lub niegazowana o temperaturze pokojowej. Na marginesie, mężczyźni lepiej tolerują alkohol niż kobiety, gdyż ich organizm zawiera większą ilość wody – ot cały sekret.
  2. Co do kawy, panują różne opinie. Ale nie jest to najlepszy pomysł, gdyż kofeina to diuretyk, czyli działa moczopędnie, a co za tym idzie sprzyja odwodnieniu. Jeżeli już musisz ją wypić, niech będzie bardzo słaba. Najlepiej byłoby jednak powstrzymać się od picia kawy.
  3. O wiele lepszym pomysłem jest sok pomarańczowy, najlepiej ze świeżo wyciśniętych pomarańczy (zawierający dużą ilość witaminy C) lub napój izotoniczny, którego ciśnienie osmotyczne odpowiada ciśnieniu panującemu w płynach ustrojowych człowieka (nie mylić z energy drink`iem). Podobno świetnym remedium na kaca są herbaty z dodatkiem świeżego imbiru, gdyż pomagają zwalczyć mdłości.
  4. Spróbuj coś zjeść, zapewne nie będziesz miał/a na to ochoty, ale pół bułki, owsianka, jajecznica (jajka zawierają taurynę, która pomaga w regeneracji wątroby), jakiś owoc (np. banan), czy nawet łyżka miodu powinny dodać Ci energii, gdyż zwiększą poziom cukru we krwi.
  5. Unikaj środków przeciwbólowych, gdyż w połączeniu z alkoholem mogą stanowić poważne zagrożenie np. uszkadzać wątrobę lub powodować krwawienie w przewodzie pokarmowym. Nawet gdy kac jest silny, powstrzymaj się od ich przyjmowania.
  6. Jeżeli masz tylko taką możliwość to nie wstawaj z łóżka. Organizm jest odwodniony i zatruty, dlatego potrzebuje czasu by się zregenerować. Nie ma lepszego miejsca, niż własne łóżko, opuszczone żaluzje, cisza i odpoczynek.
  7. Jeśli poczujesz się trochę lepiej, weź prysznic lub wyjdź na świeże powietrze. Odrobina aktywności fizycznej powinna uwolnić endorfiny, dzięki którym poprawi się Twoje samopoczucie.

Powiem szczerze, że nigdzie nie znalazłem żadnego  medycznego uzasadnienia, jakoby kolejność picia alkoholu (od najsłabszych do mocniejszych) w jakikolwiek sposób przekładała się na naszą kondycję dnia następnego. Należy traktować to raczej w kategoriach mitu. Jeśli jednak znasz naukowe uzasadnienie, proszę podziel się z nami swoją wiedzą. Mam nadzieję, że nie będziesz musiał/a korzystać z powyższej listy. Jeśli już jednak tak się stanie, powyższe wskazówki powinny Ci choć odrobinę pomóc. Pamiętaj, każdy organizm jest inny. Co pomoże Twojemu znajomemu, niekoniecznie musi okazać się skutecznym środkiem dla Ciebie. Bądź rozsądny/a, znaj swoje granice, naucz się mówić stop w odpowiednim momencie, a powyższe informacje będziesz traktować wyłącznie jako ciekawostkę. Być może znasz jeszcze jakieś sposoby/fakty/mity, których nie wymieniłem. Jeżeli tak, zapraszam do podzielenia się nimi komentując powyższy wpis.

Pamiętaj, że artykuł ten ma wyłącznie charakter informacyjny i nie jest poradą medyczną. Wszelkie sugestie zawarte w artykule nie mogą zastąpić bezpośredniej konsultacji z lekarzem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>